Beautiul honey with the best chips in town! - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Janne Peters - WaarBenJij.nu Beautiul honey with the best chips in town! - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Janne Peters - WaarBenJij.nu

Beautiul honey with the best chips in town!

Door: Janne

Blijf op de hoogte en volg Janne

12 April 2014 | Australië, Melbourne

lieve allemaal,

Alweer mijn 3e maand in aussie!
Om het verhaal op stoom te brengen zal ik maar beginnen met een weerberichtje. Het is herfst! Iedereen hier trekt dan ook meteen zijn geitenwollensokken, gebreide truien en mutsen aan/op. Een beetje gek, aangezien de zon nog regelmatig doorkomt en de temperatuur nog niet onder de 20 graden is geweest. Ik blijf dan ook diehard in mijn korte broek rondlopen, en geniet nog regelmatig van een cappuccino of chai latte op het terras. Lang leve de herfst!

Maar tussen al die terrasjes door is het serious business. Ik ben druk bezig met data verzamelen, wat betekend dat ik patiënten met peesklachten en gezonde mensen onderzoek op hun peesstructuur en beweegpatroon. Ik vind het echt leuk om te doen, heel afwisselend en zowel de deelnemers en ik hebben er wat aan. Tussendoor drink ik veel goede koffie met Leanne omdat die zo heerlijk is, terwijl de footie spelers van Carlton naast ons hun ontbijt naar binnen werken. Vervolgens lekker op mijn fietsje terug, wat niet verkeerd is na een hele dag in een kamer te zitten zonder natuurlijk daglicht.

Na deze harde werkdagen is het etenstijd. Lentils, de plek waar je lekker eet en zelf mag bepalen wat je betaalt, is nog steeds minstens eens per week vaste prik. De sfeer is zo relaxed en het is een goed excuus om door de week even gezellig met een grote groep iets leuks te gaan doen. Naast het wekelijks diner heb ik vanmorgen ook hun ontbijt mogen proberen. Dat is een blijver! Zelfs alleen gaan is leuk, omdat je binnen no-time in een gezellig gesprek bent met een andere alleen-eter. Fijne traditie!

Een paar weken geleden ben ik samen met Paul op een dagtrip geweest naar Philip island, een eiland die erom bekend staat dat er een kolonie pinguïns woont. In een bus met opa en oma en wat bruingebakken backpackers uit Engeland gingen we, begeleid door een babbelende reisleider, op pad. Eerst zijn we nog gestopt in een wildpark waar we allerlei Australische diersoorten konden bekijken en vervolgens bij een mooi uitkijkpunt aan de rand van het eiland. Maar wanneer kregen we die pinguïns nou te zien?

Rond 8-en, toen de zon net onder was, was het zover. Honderden mensen op tribunes aan het strand, allemaal te wachten totdat de eerste kleine beestjes het water uit kwamen. En toen, na een tijdje zenuwachtig naar het water te hebben gestaard kwam er iets. Helaas, voordat je het beestje goed kon zien rende het alweer terug de zee in. Twee golfjes later kwam hij terug, en had wat vriendjes meegenomen. In groepjes kwamen zo de pinguïns uit het water, en zodra ze alle moed verzameld hadden renden ze over het strand richting de tribunes, om vervolgens door de duinen te klauteren op zoek naar hun thuisfront. We konden de pinguïns op de voet volgen, wat een aandoenlijk gezicht was. Eén had zoveel gegeten dat hij letterlijk dubbel zo dik was als de rest. Na een tijdje kon hij zijn vriendjes niet meer bijhouden en plofte hij, frontaal, op zijn buik. Na een paar minuten klom hij weer op twee voetjes en waggelde drie stapjes verder, waarna hij de moed weer opgaf en omviel. En zo ging het nog even door. Wat ik het meest bijzonder vond aan dit hele gebeuren was dat ze zich niks aan leken te trekken van alle mensen om hen heen. Het is bizar dat zo'n toeristische attractie gewoon nog puur natuur is, en dat de pinguïns naar die plek blijven komen, net als 100 jaar geleden. Tot zover mijn diepgaande gedachten.

In the meantime… heb ik een baantje gevonden! En wel als frietbakster. Eigenlijk is het een kip-aan-spit zaak die ook burgers, salade en friet verkopen. Maar ze hebben me een plekje gegeven achter de frituur en ik nu al heb een sterke ambitie om te promoveren naar burgerbakker. Als eerste frietbakster wordt ik aangesproken met sweety, love, honey, of beautiful, en wanneer ik de friet in de bak gooi zeggen ze, ‘beautiful’! Of ‘that’s it!’. Wat wil ik nog meer!?

De komende tijd zal ik eindelijk wat meer van Australië gaan zien, want Rick komt op bezoek! Een goed excuus om er even tussenuit te gaan. Komend weekend Sydney, het weekend daarna de Great Ocean Road, en het weekend daarna Alice springs, met de befaamde Uluru rots. Kortom, genoeg verhalen en avonturen voor een volgende blog, tot dan!

  • 16 April 2014 - 17:23

    Anke:

    Hee Janne! Wat een ontzettend leuk verhaal zeg... Ik lag helemaal dubbel bij het lezen over die pinguins, geweldig lijkt me dat ook ! Zo schattig die waggelende beestjes ;).
    En nog steeds dat chille weer daar en dat terwijl het herfst is, gelukkig hebben we 't hier nu in NL ook niet zo slecht, vandaag heerlijk zonnig weer... hopelijk zet dit nog ff voort :).
    Geniet er nog van daar !!

  • 16 April 2014 - 22:18

    Margje:

    Whahaa zo'n baan wil ik ook, doe je goed zeg!:) en sowieso dat je korte broek nog kan komende tijd, die aussies zijn een stel mietjes;) veel plezier op de weekendtripjes!! xx

  • 17 April 2014 - 10:17

    Laura:

    Leeeuk Janne! Haha, ik zie het al voor me, Janne de patatbakster :D
    En supervet natuurlijk dat je nu wat meer van Australië gaat zien! Veel plezier de komende weekenden :)
    Liefs

  • 18 April 2014 - 15:26

    Linds, Jor En Ivy! :

    Janne! Superleuk om je verhaal weer te lezen! Blij dat je het nog steeds naar je zin hebt en je onderzoek leuk vindt. Heel veel plezier met Rick en we horen het graag als je gepromoveerd bent! ;)

    xxx

  • 19 April 2014 - 23:26

    Josje:

    Hop hop hop,
    de friet is met janne nog lang niet op!
    lekker bruin gebakken in het vet,
    Is onze sweety weer sierlijk aan zet.
    Gooi die patates maar in wat zout,
    want dat laat die dudes zeker niet koud.
    dan nog een beetje mayo op de tast toe,
    janne, die aussies zijn je nog lang niet moe!

    veel plezier en tot snel sprekens! Kus josje

  • 20 April 2014 - 22:50

    Janne:

    Haha wat een leuke reacties weer, dank jullie wel! Dikke kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Melbourne

Janne

Actief sinds 28 Jan. 2014
Verslag gelezen: 152
Totaal aantal bezoekers 4216

Voorgaande reizen:

30 Januari 2014 - 30 December 2014

Down under!

Landen bezocht: